Thursday, September 30, 2004

Arti sebuah persahabat

Coretanku buat sahabat & sahabiah.. betapa beruntungnya diri bila kita dikurniaki sahabat yg mempunyai ciri2 persahabatan , memahami antara satu sama lainnya.. Berdoalah moga kita dikurniai sahabat sedemikian.. Insya-ALLAH

Untungnya mempunyai seorang sahabat yang senantiasa memahami Yang selalu berada disisi pada waktu saat kita memerlukannya. Dia mendengar luahan perasaan kita, segala rasa kecewa dan ketakutan. Harapan dan impian juga kita luahkan. Dia memberi jalan sebagai laluan penyelesaian masalah.

Selalunya kita terlalu asyik menceritakan tentang diri kita hingga kadang-kadang kita terlupa sahabat kita juga ada cerita yg ingin berbagi bersama kita. Pernahkah kita memberi dia peluang untuk menceritakan tentang rasa bimbangnya, rasa takutnya?

Pernahkah kita menenangkan dia sebagaimana dia pernah menyabarkan kita.
Dapatkah kita yakinkan dia yg kita bisa dipercayai, kita bisa jadikan tempat untuk bersandar bila terasa lemah, agar tidak rebah….? Bisakah kita menjadi bahu untuk dia bersandar harapan? Sesekali jadilah sahabat yg mendengar dari yg hanya bercerita..

Ambillah sedikit waktu untuk memahami hati dan perasaan sahabat… Kerana dia juga seorang manusia, Dia juga ada rasa takut, ada rasa bimbang, sedih dan kecewa.
Dia juga ada kelemahan dan memerlukan seorang sahabat…..

Sebagai kekuatan
Jadilah kita sahabatnya itu.
Kita selalu melihat dia ketawa, tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yg kita sangkakan. Di balik senyumannya mungkin banyak cerita sedih yg ingin diluahkan
Di balik kesenangannya mungkin tersimpan seribu kekalutan..
Kita tidak tahu.
Tetapi….jika kita coba jadi sahabat sepertinya, mungkin kita akan tahu…..

HARGAILAH SEBUAH PERSAHABATAN KERANA DISEBALIKNYA TERSIMPUL SEGALA-GALANYA

Satu-satunya cara agar kita memperoleh kasih sayang ialah jangan menuntut agar kita dicintai, tetapi mulailah memberi kasih sayang kepada orang lain tanpa mengharapkan balasan.